maanantai 27. marraskuuta 2006

Peep Show, yle ja Office

Olen iloinen, että Yle löysi Peep Show:n ohjelmistoonsa. Se on yksi parhaista komediasarjoista. Parempi olisi ollut, jos Nelonen olisi ottanut sen ohjelmistoonsa. Yle piilottaa kaikki hyvä brittikomediat arkipäivien myöhäisiltaan, eikä ikinä mainosta niitä. Niinpä Peep Shown ensimmäisen tuotantokauden kuusi nerokasta jaksoa menivät suurimmalta osalta huomaamatta. Nelonen taas toi Officen kehnon amerikkalaiskopion ja mainosti sitä valtavalla spottimäärällä, ettei kukaan nelosta vilkaissutkaan ollut tietämättä tästä sarjauutuudesta. Se lähetettiin vielä 20:30 eli parhaaseen katseluaikaan. Varmasti siis useampi suomalainen katsoi tätä amerikkalaista kopiota, kuin Ricky Gervaisin Officea yleltä, kun se ensimmäisen kerran esitettiin.

Ylellä on spottipaikkoja vähemmän käytössään ja nekin yle käyttää ärsyttävillä televisiomaksupropaganda pätkillä. "Olemme riippuvaisia sinusta." Kun olisikin Yle riippuvainen katsojistaan, eikä pystyisi pakolla keräämään rahoja katsojilta. Joita sitten käyttää vielä radiotoiminnan ja internetin tarjonnan pyörittämiseen. Ei minulla ole radiota, eikä ylen nettisivuilla ole tarjottavanaan minulle mitään.

3 kommenttia:

Anne kirjoitti...

Sinänsä on totta, että YLE voisi mainostaa enemmän hyviä ohjelmiaan. Minusta pahempaa on kuitenkin se, mitä Nelonen tekee: mainostaa ohjelmat kuoliaaksi. Esim. Lostin, Täydellisten naisten, Paon ja Rooman kohdalla mainokset alkoivat tulla korvista ulos jo ennen ohjelman alkua niin pahasti, että jälkimmäistä lukuunottamatta kaikki em. sarjat jäivät minulle lyhyiksi tuttavuuksiksi.

Esim. kolmosella on huonompia sarjoja, mutta mainostamisessa enemmän järki kädessä. Liian vähän on liian vähän, mutta liika on minusta liikaa.

Pekka Eskimo kirjoitti...

Poliitikan nappulakin on yksi esimerkki hyvästä brittisarjasta, mikä on vähän piilossa, mutta julkisuutta on tainnut saada jonkin verran.

En minä usko, että se mainostamisesta johtuu, ettei jaksa lostia, täydellisiä naisia tai pakoa. Niissä on jotain ärsyttävää, tai henkilöhahmoissa on jotakin vikaa. Ja ne on jotenkin liian rutiininomaisella ammattitaidolla tehty. Ehkä tuotetun oloisia sarjoja. Lostin voisi katsoa ehkä kokonaisena tuotantokautena kerralla, jos juonenkäänteet jaksaisi pitää mielenkiintoa yllä.

Minä en nelosenkaan mainostamista pistä pahaksi, koska olen laiska katsomaan ohjelmakaavioita, että unohtelen hyvätkin jutut, jos niistä ei koko ajan mainita.

Anonyymi kirjoitti...

Heh, vastaan vastakommenttin vasta nyt. Olen joskus vähän huono muistamaan keskusteluja.

Minä kyllä oikeasti uskon, että mainosten aiheuttama etukäteiskyllästyminen on omalla kohdallani ollut yksi tekijä siinä, etten ole jaksanut antaa em. sarjoille kunnon tilaisuutta.

Tietenkään ylimainostaminen ei pilaa tosi, tosi hyvää sarjaa, mutta se alentaa huomattavasti kynnystä siihen, että mahdollisesti potentiaalisen sarjan kohdalla telkkari menee kiinni ekasta riitasoinnusta.

Toki ne riitasoinnut syntyvät muista tekijöistä, mutta vahva reaktio niihin johtuu ennakkoärtymisestä ==> ylimainostaminen VAIKUTTAA siihen, että luovutan jonkun sarjan kohdalla.