tiistai 8. toukokuuta 2007

euroviisuhäpeä

Euroviisuista sen verran, että "leave me alone/ i wanna go home" ikinoloin riimittely ikinä. Kaipa se jonkun sielun kanssa resonoi, kun oikea tilanne sattuu päälle. Että just ihan kun mun ajatukset, että mäkin tahdon olla itekseni ja mennä kotiin!

Sanoittaja on intounut samassa laulussa sitten älyllisempää ilotteluun nokkeluudella, jossa ristiriita luo jännitettä:
"i gotta go crazy just to stay sane"
Siinä on ainesta klassikkoaforismiksi.

No populaarikulttuurin välittömyyttä on helppo pilkata. Kyllä minä tuon paradoksityhmyyden hyväksyn, mutta kertosäeriimittelyssä on jotain tavattoman häiritsevää. Se on jotain mikä juolahtaa 12-vuotiaan suomalaisen koulupojan päähän, kun tämä haluaa riimitellä englanniksi.

2 kommenttia:

Alcinoe kirjoitti...

Minä en vielä ole keksinyt, mikä siinä laulussa niin kovasti minua ärsyttää. Luulen, että sinä saatoit sen keksiä.

Ja häpeähän se on aina, mitä ikinä suomalaiset keksivätkään tehdä. Kyllä meistä joku huonoa tykkää kuitenkin.

Pekka Eskimo kirjoitti...

minua kyllä ärsyttää se Hanna Pakarinenkin. artistin pitää olla myyttisen etäinen karismaattinen hahmo, ei koko kansan oma juntti-Hanna.

sarjakuva-albumissa "ei vaikuta keikkaan" Joogan visiossa on se mitä artistista haluan:

"Bändistä tehdään iso. Ensiksi luodaan illuusio. Teidän on oltava ETÄISIÄ. Jonkun muun täytyy myydä paitoja, yleisö EI SAA päästä kontaktiin teidän kanssa. Poikkeuksena tytöt, mutta heidänkin on luvattava poistua VÄLITTÖMÄSTI yhdynnän jälkeen."

presidenttien suhteen sama. Meidän-oma-muumimamma-Tarja imago ei vetoa. Tahdon juron öykkärin, että voin kuvitella ylimaallisia voimia maan johtajalle.

suomalaisuushäpeästä, että minä koen tämän pienen maan syndrooman siten, että negatiivisetkin maininnat pienestä maastamme hivelee sielua. Ne sano, että Suomi. Se on se maa josta minä olen kotoisin.